CTEK redovisar en nettoomsättning på 197 miljoner kronor för årets andra kvartal, vilket är en minskning från 212 miljoner kronor samma period föregående år. Den organiska nettoomsättningen minskade med 2 procent, men bolaget lyckades samtidigt förbättra sin bruttomarginal till 56,3 procent, jämfört med 52,9 procent året innan, enligt bolagets pressmeddelande.
Justerad EBITA uppgick till 14 miljoner kronor, något lägre än föregående års 15 miljoner kronor, vilket motsvarar en marginal på 6,9 procent (7,1). Kassaflödet från den löpande verksamheten förbättrades dock och uppgick till 31 miljoner kronor, jämfört med 22 miljoner kronor förra året.
– Årets andra kvartal, som historiskt är ett säsongsmässigt svagare kvartal, inleddes utmanande till följd av det osäkra makroekonomiska läget. Dock såg vi en stark återhämtning i slutet av kvartalet drivet av en god efterfrågan inom Low Voltage, säger Henrik Fagrenius, vd och koncernchef för CTEK, i rapporten.
Professional-divisionen fortsatte att visa lönsamhet under kvartalet, med en justerad EBITDA-marginal på 3,0 procent, en förbättring från -6,5 procent föregående år. Den positiva utvecklingen förklaras av ökad försäljning inom Low Voltage-segmentet, både till nya och befintliga kunder samt tillverkare av motorcyklar och premiumbilar.
Vid bolagets kapitalmarknadsdag i maj lanserades två nya produktområden: Power Solutions, med fokus på kompletta energisystem för exempelvis husbilar och båtar, samt Premium Boosters för starthjälp. Dessa kompletterar CTEK:s befintliga sortiment och ska bidra till målet om en omsättning på 2 miljarder kronor och en justerad EBITA-marginal på 20 procent till 2028.
CTEK:s rapport visar på fortsatt stabilitet trots utmanande marknadsförhållanden, och bolagets satsningar på nya produktområden kan ge ytterligare tillväxtmöjligheter framöver.
Denna artikel har skrivits med stöd av AI.