Essity rapporterar minskad omsättning men fortsatt organisk tillväxt under andra kvartalet

Nasdaq Stockholm Sverige

Essity presenterar i sin delårsrapport för andra kvartalet 2025 en minskad nettoomsättning med 6,6 procent till 34 185 miljoner kronor, jämfört med 36 617 miljoner kronor samma period föregående år. Justerat för valutaomräkningseffekter ökade nettoomsättningen med 699 miljoner kronor, enligt bolaget i ett pressmeddelande.

Den organiska försäljningstillväxten uppgick till 1,9 procent, där volymen bidrog med 0,2 procent och pris/mix med 1,7 procent. EBITA-resultatet minskade med 12 procent till 4 628 miljoner kronor. Exklusive jämförelsestörande poster (IAC) minskade EBITA med 13 procent till 4 693 miljoner kronor, medan EBITA-marginalen exklusive IAC uppgick till 13,7 procent (14,7).

Räntabiliteten på sysselsatt kapital (ROCE) landade på 16,7 procent, ned från 17,9 procent året innan. Periodens resultat för hela verksamheten blev 3 053 miljoner kronor, motsvarande ett resultat per aktie om 4,39 kronor (4,72).

Under kvartalet inledde Essity ett nytt aktieåterköpsprogram om 3 miljarder kronor. Den 1 juni tillträdde även Ulrika Kolsrud som ny vd och koncernchef.

I vd-kommentaren lyfter Kolsrud att bolaget trots utmanande marknadsförhållanden uppnådde positiv organisk tillväxt och sekventiellt förbättrade marginaler. Hon betonar att stark försäljning inom Incontinence Products Retail och Feminine Care motverkade svagare efterfrågan inom Baby Care och Professional Hygiene.

– ”Jag ser betydande potential i bolaget och det är med stor entusiasm jag tar mig an uppgiften att tillsammans med alla fantastiska medarbetare accelerera Essitys lönsamma tillväxt”, säger Ulrika Kolsrud enligt pressmeddelandet.

Framåt planerar Essity att fortsätta satsa på lönsam volymtillväxt, effektiviseringar och produktutveckling inom bland annat hygien- och hälsoprodukter. Enligt bolaget är efterfrågan fortsatt stabil inom flera kärnkategorier, men marknadsläget förväntas förbli utmanande.

Essitys aktie kan komma att påverkas av de rapporterade minskningarna i omsättning och resultat, men bolagets fortsatta satsningar på effektivisering och produktutveckling kan på sikt stärka konkurrenskraften.


Denna artikel har skrivits med stöd av AI.