Vitrolife rapporterar stark tillväxt inom förbrukningsvaror – valutaförsvagning tynger resultatet

Nasdaq Stockholm Sverige

Vitrolife redovisar en försäljning på 871 miljoner kronor för andra kvartalet 2025, jämfört med 941 miljoner kronor samma period föregående år. I lokala valutor var tillväxten oförändrad, men omräknat till svenska kronor minskade försäljningen med 7 procent, vilket bolaget förklarar med en negativ valutapåverkan på 8 procent. Den organiska tillväxten, exklusive avvecklade verksamheter, landade på 3 procent i lokala valutor, enligt Vitrolifes pressmeddelande.

Regionvis utvecklades försäljningen i lokala valutor med -3 procent i EMEA, +5 procent i Americas och var oförändrad i APAC. Justerat för avvecklade verksamheter ökade EMEA med 5 procent. Inom produktgrupperna steg försäljningen av förbrukningsvaror (Consumables) med 9 procent, medan Technologies minskade med 6 procent och Genetics ökade med 3 procent, allt exklusive avvecklad verksamhet.

Bruttomarginalen minskade till 58,0 procent (59,9), och rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (EBITDA) sjönk till 243 miljoner kronor (327), vilket motsvarar en EBITDA-marginal på 27,8 procent (34,7). Även detta resultat påverkades negativt av valutaförändringar. Det operativa kassaflödet uppgick till 151 miljoner kronor (236), och nettoresultatet blev 100 miljoner kronor (143), vilket ger ett resultat per aktie på 0,74 kronor (1,06).

Under kvartalet förvärvade Vitrolife en ledande andel i AutoIVF, vilket stärker bolagets position inom reproduktiv hälsa. För hela första halvåret 2025 uppgick försäljningen till 1 714 miljoner kronor (1 782), med en oförändrad tillväxt i lokala valutor och en minskning med 4 procent i SEK.

Vitrolife är en global leverantör av medicintekniska produkter och genetiska testlösningar och är noterat på Nasdaq Stockholm. Rapporten offentliggjordes den 17 juli 2025.


Denna artikel har skrivits med stöd av AI.