Vitrolife rapporterar stark tillväxt inom förbrukningsvaror – valutaförändringar tynger resultatet

Nasdaq Stockholm Sverige


Vitrolife AB redovisar en försäljning på 871 miljoner kronor för andra kvartalet 2025, vilket motsvarar en minskning med 7 procent jämfört med föregående år. Minskningen beror främst på en negativ valutapåverkan på 8 procent, enligt bolagets delårsrapport som publicerades på torsdagen (pressmeddelande på Cision).

I lokala valutor var försäljningen oförändrad, och den organiska tillväxten uppgick till 3 procent exklusive avvecklad verksamhet. Särskilt stark utveckling noterades inom produktgruppen Consumables, där tillväxten var 9 procent i lokala valutor exklusive avvecklad verksamhet. Samtidigt minskade försäljningen inom Technologies med 6 procent och ökade inom Genetics med 3 procent.

Regionalt sett var tillväxten i lokala valutor -3 procent i EMEA, +5 procent i Americas och 0 procent i APAC. Justerat för avvecklad verksamhet var tillväxten 5 procent i EMEA.

Bruttomarginalen sjönk till 58,0 procent (59,9) och rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (EBITDA) minskade till 243 miljoner kronor (327), vilket motsvarar en EBITDA-marginal på 27,8 procent (34,7). Även kassaflödet och nettoresultatet påverkades negativt och uppgick till 151 miljoner kronor respektive 100 miljoner kronor, jämfört med 236 miljoner kronor och 143 miljoner kronor samma period föregående år.

Under kvartalet förvärvade Vitrolife även en ledande andel i AutoIVF, vilket stärker bolagets position inom reproduktionsteknologi.

För det första halvåret 2025 rapporterar Vitrolife en försäljning på 1 714 miljoner kronor, en minskning med 4 procent i svenska kronor men oförändrad i lokala valutor. Även här lyfts den starka tillväxten inom Consumables fram, medan valutaförändringar fortsätter att påverka resultatet negativt.

Vitrolife är noterat på Nasdaq Stockholm och är en global leverantör av medicintekniska produkter och genetiska testlösningar med huvudkontor i Göteborg.


Denna artikel har skrivits med stöd av AI.