Vitrolife rapporterar stark tillväxt inom Consumables – valutapåverkan tynger resultatet

Nasdaq Stockholm Sverige

Vitrolife AB redovisar en försäljning på 871 miljoner kronor för andra kvartalet 2025, en minskning med 7 procent jämfört med samma period föregående år då omsättningen uppgick till 941 miljoner kronor. Enligt bolaget är nedgången huvudsakligen en följd av en valutapåverkan på minus 8 procent, medan tillväxten i lokala valutor var oförändrad. Organiskt, exklusive avvecklad verksamhet, ökade försäljningen med 3 procent.

Utvecklingen skiljer sig mellan regioner. I lokala valutor minskade försäljningen med 3 procent i EMEA, men ökade med 5 procent i Americas och var oförändrad i APAC. Exklusive avvecklad verksamhet ökade EMEA med 5 procent. Konsumables-segmentet stod för den starkaste tillväxten, med en ökning på 9 procent i lokala valutor exklusive avvecklad verksamhet. Samtidigt minskade Technologies med 6 procent och Genetics ökade med 3 procent.

Bruttomarginalen sjönk till 58,0 procent (59,9), negativt påverkad av valutaförändringar. Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (EBITDA) uppgick till 243 miljoner kronor (327), motsvarande en EBITDA-marginal på 27,8 procent (34,7). Det operativa kassaflödet minskade till 151 miljoner kronor (236), och nettoresultatet landade på 100 miljoner kronor (143), vilket gav ett resultat per aktie om 0,74 kronor (1,06).

Under kvartalet förvärvade Vitrolife en ledande andel i bolaget AutoIVF, vilket kan stärka bolagets position inom reproduktiv hälsa framöver.

För det första halvåret 2025 uppgick försäljningen till 1 714 miljoner kronor (1 782), med en organisk tillväxt på 3 procent i lokala valutor exklusive avvecklad verksamhet. Även här påverkade valutaförändringar resultatet negativt. Bruttomarginalen för halvåret minskade till 57,7 procent (58,6), och EBITDA till 500 miljoner kronor (600).

Vitrolife är noterat på Nasdaq Stockholm och är en global leverantör av medicintekniska produkter och genetiska testlösningar inom reproduktiv hälsa. Bolaget har sitt huvudkontor i Göteborg och finns representerat i över 125 länder.

Källa: Pressmeddelande på Cision


Denna artikel har skrivits med stöd av AI.