Vitrolife AB redovisar en försäljning på 871 miljoner kronor för andra kvartalet 2025, vilket motsvarar en minskning med 7 procent i svenska kronor jämfört med samma period föregående år. I lokala valutor var tillväxten oförändrad, men resultatet påverkades kraftigt av en negativ valutaeffekt om -8 procent, enligt bolagets pressmeddelande.
Den organiska tillväxten, exklusive avvecklad verksamhet, uppgick till 3 procent i lokala valutor. Försäljningen inom produktgruppen Consumables ökade med 9 procent i lokala valutor, medan Technologies minskade med 6 procent och Genetics steg med 3 procent, exklusive avvecklad verksamhet.
På regionsnivå noterades en försäljningsminskning om 3 procent i EMEA, en ökning på 5 procent i Americas och oförändrad försäljning i APAC, allt i lokala valutor och exklusive avvecklad verksamhet.
Bruttomarginalen sjönk till 58,0 procent (59,9), och rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (EBITDA) minskade till 243 miljoner kronor (327), motsvarande en EBITDA-marginal på 27,8 procent (34,7). Operativt kassaflöde uppgick till 151 miljoner kronor (236).
Nettoresultatet för kvartalet blev 100 miljoner kronor, jämfört med 143 miljoner kronor samma period föregående år, vilket ger ett resultat per aktie på 0,74 kronor (1,06).
Under kvartalet förvärvade Vitrolife en ledande andel i AutoIVF, vilket kan stärka bolagets position inom reproduktionsteknologi framöver.
För det första halvåret 2025 rapporterar Vitrolife en försäljning på 1 714 miljoner kronor (1 782), med en organisk tillväxt om 3 procent i lokala valutor exklusive avvecklad verksamhet. Även här påverkade valutaförändringar resultatet negativt.
Vitrolife är noterat på Nasdaq Stockholm och är en global leverantör av medicintekniska produkter och genetiska testlösningar. Bolaget har sitt huvudkontor i Göteborg och finns representerat i över 125 länder.
Denna artikel har skrivits med stöd av AI.