Paketvolymer lyfter PostNords resultat – kraftig ökning i andra kvartalet

Nasdaq Stockholm Sverige

PostNord redovisar en tydlig resultatförbättring för april–juni 2025. Nettoomsättningen minskade visserligen till 8 843 miljoner kronor jämfört med 9 709 miljoner kronor samma period i fjol, men paketvolymerna ökade med 11 procent medan brevvolymerna fortsatte att falla med 18 procent. Rörelseresultatet (EBIT) steg till 262 miljoner kronor, från ett negativt resultat på –463 miljoner kronor motsvarande kvartal 2024, enligt bolagets pressmeddelande.

Justerat rörelseresultat för kvartalet uppgick till 291 miljoner kronor, vilket motsvarar en justerad rörelsemarginal på 3,3 procent (2,1 procent föregående år). För första halvåret 2025 landade nettoomsättningen på 17 848 miljoner kronor, en minskning med 6 procent i fast valuta för jämförbara enheter. Paketvolymerna ökade med 10 procent, medan brevvolymerna minskade med 16 procent.

Den positiva resultatutvecklingen tillskrivs framför allt tillväxten inom paketaffären, särskilt inom business-to-consumer-segmentet, samt genomförda kostnadsbesparingar. PostNords koncernchef och vd Annemarie Gardshol säger i pressmeddelandet:

– Det är glädjande att se hur våra förbättringsinitiativ ger tydliga resultat, helt i linje med plan. Vi har kombinerat ett fokuserat kostnadsarbete med fortsatta investeringar i vårt kunderbjudande – särskilt inom paketaffären, där marknaden fortsatt visar attraktiv tillväxt.

Under kvartalet har PostNord även slutfört förvärvet av 21grams genom dotterbolaget Strålfors, samt emitterat en grön obligation på 750 miljoner kronor. Bolaget har dessutom antagit ett nytt klimatmål om nettonollutsläpp i värdekedjan till 2040.

Enligt bolaget har kundnöjdheten förbättrats markant och PostNord har tilldelats långsiktigt kreditbetyg A av Nordic Credit Rating, vilket stärker bolagets finansiella position. Samtidigt fortsätter anpassningen till minskade brevvolymer, bland annat genom omstruktureringar i Danmark och prisjusteringar i Sverige.

PostNords resultatförbättring och ökade paketvolymer kan ses som ett styrkebesked och väntas påverka bolagets framtida marknadsposition positivt.


Denna artikel har skrivits med stöd av AI.