Truecaller rapporterar stark tillväxt för andra kvartalet 2025

Nasdaq Stockholm Sverige

Truecaller, den globala plattformen för kontaktverifiering och blockering av oönskad kommunikation, redovisar fortsatt stark tillväxt i sin delårsrapport för januari–juni 2025. Nettoomsättningen ökade med 9 procent till 496,4 miljoner kronor (455,9), medan tillväxten i fasta valutor uppgick till cirka 21 procent, enligt bolaget i ett pressmeddelande.

Samtliga intäktsströmmar växte i fasta valutor under andra kvartalet. Annonsintäkterna steg med cirka 11 procent, prenumerationsintäkterna med cirka 48 procent och företagsintäkterna med cirka 53 procent. EBITDA-resultatet, exklusive kostnader för incitamentsprogram, ökade med 20 procent till 211,6 miljoner kronor och marginalen förbättrades till 42,6 procent (38,8). I fasta valutor var ökningen cirka 38 procent.

Bolaget rapporterar även en stark användartillväxt. Under kvartalet tillkom 15 miljoner nya månatliga användare, vilket innebär att Truecaller nu har 426,6 miljoner aktiva användare i genomsnitt per månad, exklusive iOS. Jämfört med samma period föregående år är det en ökning med 55,3 miljoner användare, motsvarande 15 procents tillväxt.

Truecaller passerade dessutom två viktiga milstolpar: över 3 miljoner betalande prenumeranter, varav mer än 1 miljon på iOS. Det genomsnittliga antalet prenumeranter ökade med 28 procent på årsbasis och med 8 procent jämfört med föregående kvartal. Särskilt stark var tillväxten på iOS, där antalet prenumeranter steg med 25 procent under kvartalet.

Valutaeffekter, främst den stärkta svenska kronan, påverkade dock intäkter och resultat negativt i SEK. Annonsintäkterna ökade med 11 procent i fasta valutor men minskade med 1 procent i SEK. Resultatet efter skatt uppgick till 118,0 miljoner kronor (123,0), och resultatet per aktie var 0,34 kronor (0,36).

Geografiskt var tillväxten särskilt stark i Mellanöstern och Afrika (23 procent), men även Indien (5 procent) och övriga världen (18 procent) bidrog positivt.

Truecallers ledning ser fortsatt goda möjligheter för tillväxt, särskilt inom prenumerationer och företagslösningar, trots viss påverkan på annonsverksamheten från geopolitiska osäkerheter.


Denna artikel har skrivits med stöd av AI.