Munters Group AB redovisar en orderingång som ökade med 22 procent under andra kvartalet 2025, drivet av tillväxt inom Data Center Technologies (DCT) och FoodTech, enligt bolagets delårsrapport. Nettoomsättningen steg samtidigt med 11 procent, medan negativa valutaeffekter påverkade försäljningen med -10 procent. Siffrorna avser kvarvarande verksamhet efter att FoodTech Equipment-verksamheten avyttrats.
Den justerade EBITA-marginalen minskade något, främst på grund av lägre volymer inom AirTech i Americas och en ogynnsam produkt- och regionmix. Detta motverkades delvis av stark marginalutveckling inom DCT. FoodTech-segmentet behöll en god lönsamhet trots ökade expansionsinvesteringar.
Kassaflödet från den löpande verksamheten var lägre än motsvarande period föregående år, vilket bolaget förklarar med lägre rörelseresultat och negativt kassaflöde från förändringar i rörelsekapitalet. Skuldsättningsgraden förbättrades till 2,8 gånger jämfört med 3,1 gånger föregående kvartal, efter försäljningen av FoodTech Equipment-verksamheten.
Resultatet per aktie, före och efter utspädning, uppgick till 0,97 kronor (1,65). Årsstämman beslutade om en höjd utdelning till 1,60 kronor per aktie (1,30), vilket motsvarar 30 procent av nettoresultatet för 2024. Den första delbetalningen av utdelningen betalades ut i maj.
Bland viktiga händelser under kvartalet lyfter Munters fram etableringen av ett Medium Term Note-program och emissionen av bolagets första gröna obligationer om 1 miljard kronor, vilket stärker den finansiella flexibiliteten och möjliggör fortsatta hållbara investeringar.
Munters vd Klas Forsström kommenterar:
– Vi hade ett fortsatt bra momentum i kvartalet, tack vare vårt tydliga strategiska fokus på starka långsiktiga tillväxtmöjligheter. Orderingången ökade 22 procent, och alla tre affärsområden bidrog, uppger bolaget i ett pressmeddelande.
Munters är noterat på Nasdaq Stockholm och rapporterade en nettoomsättning på över 15 miljarder kronor för helåret 2024.
Denna artikel har skrivits med stöd av AI.