DUG Foodtech AB redovisar en kraftig ökning av nettoomsättningen till 1,86 miljoner kronor under andra kvartalet 2025, jämfört med 412 000 kronor samma period föregående år. Trots den starka försäljningstillväxten fortsätter bolaget att gå med förlust, enligt bolagets delårsrapport för april–juni 2025 (pressmeddelande på Cision).
Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (EBITDA) uppgick till -6,9 miljoner kronor, att jämföra med -3,8 miljoner kronor året innan. Resultatet efter skatt landade på -7,0 miljoner kronor (-5,0). För det första halvåret summeras nettoomsättningen till 2,68 miljoner kronor (522 000), medan förlusten efter skatt uppgick till -12 miljoner kronor (-8,5).
Bruttomarginalen förbättrades till 27 procent under andra kvartalet, från 17 procent föregående år. Bolaget har en soliditet på 72 procent och ett kassaflöde från den löpande verksamheten på -9,0 miljoner kronor för kvartalet.
Bland de viktigaste händelserna under perioden lyfter DUG Foodtech fram expansionen i Tyskland, där deras potatisbaserade dryck DUG Barista nu finns i 1 600 Rossmann-butiker och 770 Kaufland-butiker. Dessutom har bolaget lanserat en osötad version, DUG Unsweetened Barista, och stärkt närvaron i Polen och på ytterligare tyska butiker.
– Första halvåret 2025 visar att nya kunder, nya listningar och ökad orderingång under kvartal två resulterar i ökad försäljning, 351 procents ökning jämfört med föregående år, säger vd Helene Nielsen enligt rapporten.
Bolaget ser även positiva signaler på den svenska marknaden och har lanserat nya produkter, bland annat en sockerfri potatisdryck och en matlagningsgrädde för foodservice-sektorn. DUG Foodtechs produkter finns nu i 5 000 butiker runt om i Europa.
Trots de stora förlusterna bedöms den snabba försäljningstillväxten och expansionen på nya marknader kunna skapa förutsättningar för en framtida vändning, men bolaget är fortsatt beroende av att öka volymerna för att nå lönsamhet.
Denna artikel har skrivits med stöd av AI.