DUG Foodtech AB redovisar en nettoomsättning på 1,86 miljoner kronor för andra kvartalet 2025, en ökning med 351 procent jämfört med samma period föregående år. Samtidigt fördjupas förlusten, med ett resultat efter skatt på minus 7,0 miljoner kronor. Det framgår av bolagets delårsrapport för april–juni 2025, enligt ett pressmeddelande på Cision.
Under första halvåret 2025 uppgick nettoomsättningen till 2,68 miljoner kronor, jämfört med 522 000 kronor samma period 2024. Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (EBITDA) var minus 11,9 miljoner kronor, mot minus 7,2 miljoner året innan. Resultatet efter skatt för halvåret blev minus 12,0 miljoner kronor.
Bland kvartalets viktigaste händelser lyfter bolaget fram att deras potatisbaserade dryck DUG Barista nu finns i 1 600 Rossmann-butiker och 770 Kaufland-butiker i Tyskland. Dessutom har DUG lanserat världens första osötade potatisdryck för kaffe, DUG Unsweetened Barista, samt utökat närvaron i Polen och fått ytterligare listningar i Tyskland.
Bruttomarginalen förbättrades till 27 procent under andra kvartalet, jämfört med 17 procent samma period 2024. Soliditeten uppgick till 72 procent vid halvårsskiftet.
– Första halvåret 2025 visar att nya kunder, nya listningar och ökad orderingång resulterar i ökad försäljning, 351 procents ökning jämfört med föregående år. Den positiva försäljningstrenden med stärkt bruttomarginal visar att vi är på rätt väg, säger vd Helene Nielsen i rapporten.
Bolaget ser fortsatt stort intresse för sina produkter på den europeiska marknaden, särskilt i Tyskland. Samtidigt fortsätter DUG Foodtech att investera i produktutveckling och expansion, vilket påverkar resultatet negativt på kort sikt.
Rapporten och ytterligare information finns på bolagets webbplats.
Denna artikel har skrivits med stöd av AI.