Electrolux Professional redovisar minskad omsättning men fortsatt organisk tillväxt i Q2 2025

Nasdaq Stockholm Sverige

Electrolux Professional AB redovisar en nettoomsättning på 3 195 miljoner kronor för det andra kvartalet 2025, vilket är en minskning med 2,2 procent jämfört med samma period föregående år (3 268 Mkr). Den organiska försäljningen ökade dock med 2,4 procent, medan förvärvet av Adventys under 2024 bidrog marginellt med 0,2 procent. Samtidigt hade valutaeffekter en negativ påverkan på omsättningen med 4,8 procent.

EBITA-resultatet uppgick till 392 miljoner kronor (410), motsvarande en marginal på 12,3 procent (12,5). Rörelseresultatet landade på 340 miljoner kronor (353), med en rörelsemarginal på 10,6 procent (10,8). Periodens resultat blev 217 miljoner kronor (230), och resultatet per aktie uppgick till 0,75 kronor (0,80). Det operativa kassaflödet efter investeringar minskade till 305 miljoner kronor (392).

Enligt bolaget uppvisade både segmenten Storkök och Dryck organisk tillväxt under kvartalet. Försäljningen inom Storkök och Dryck ökade organiskt med 3,3 procent, främst drivet av stark utveckling i Amerika, Asien-Stillahavsområdet, Mellanöstern och Afrika. I Europa minskade försäljningen något. EBITA-marginalen minskade något på grund av högre rörelsekostnader och minskad försäljning inom Dryck. Orderingången för segmentet var dock betydligt högre än föregående år.

För affärsområdet Tvätt ökade den organiska försäljningen med 1,0 procent. Försäljningen i USA minskade inledningsvis på grund av osäkerhet kring tullar, men återhämtade sig mot slutet av kvartalet. EBITA-marginalen förbättrades något, trots negativ valutaeffekt motsvarande 2,5 procentenheter.

Bolaget rapporterar även ett förbättrat hållbarhetsbetyg. Electrolux Professional har tilldelats EcoVadis guldmedalj, vilket placerar företaget bland de fem procent bästa globalt inom ansvarsfull affärsverksamhet. Dessutom har ett ramverk för grön finansiering etablerats för att integrera hållbarhetsambitioner i finansieringsstrukturen.

Electrolux Professional avser att fortsätta fokusera på innovation och kostnadseffektivitet, samt bibehålla en hög investeringstakt inom forskning och utveckling under 2025 och 2026.


Denna artikel har skrivits med stöd av AI.