Handelsbarometern för juli, som presenteras av Svensk Handel, visar att framtidsutsikterna inom handeln förbättras något efter en period av svag utveckling. Framtidsindikatorn stiger i både partihandeln och sällanköpsvaruhandeln, men samtliga delbranscher ligger fortsatt under det neutrala indexvärdet 100, vilket signalerar en fortsatt dämpad syn på den närmaste framtiden.
Den tydligaste positiva förändringen syns i partihandeln, där framtidsindikatorn ökar med 2,9 enheter till 94,8. Förväntningarna på lönsamhet stiger med 5,5 enheter till 94,3 och försäljningsförväntningarna ökar med 5,0 enheter till 101,3. Däremot minskar tron på personalökningar, där indexet sjunker med 1,9 enheter till 88,9.
I sällanköpsvaruhandeln är uppgången mer blygsam. Framtidsindikatorn stiger med 0,7 enheter till 90,9, medan försäljningsförväntningarna ökar med 1,8 enheter till 95,4. Samtidigt sjunker synen på lönsamheten något till 89,3, och anställningsförväntningarna ökar med 1,3 enheter till 88,0.
– Det är glädjande att glimtar av optimism nu kan märkas av, men månadens barometer bekräftar att handeln som helhet fortfarande befinner sig i ett avvaktande läge. Det är svårt att sia om när det verkligen vänder på riktigt, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Osäkerheten i omvärlden, bland annat det stundande tullhotet från USA, påverkar både företagens investeringsvilja och hushållens konsumtion. Hushållen fortsätter att vara återhållsamma, vilket bromsar återhämtningen i branschen.
– Inom handeln märks det absolut av att hushållen fortsatt är återhållsamma. När både företag och konsumenter trycker på pausknappen riskerar den återhämtning, som branschen verkligen längtar efter, att ta längre tid, säger Sofia Larsen.
Enligt Svensk Handel är förhoppningen nu att de sista semesterveckorna ska ge ett ökat tryck i butiker runt om i landet, särskilt i turistberoende orter.
Denna artikel har skrivits med stöd av AI.