Humble Group har presenterat sin delårsrapport för andra kvartalet 2025, där bolaget visar en nettoomsättning på 1 983 miljoner kronor (1 842), motsvarande en ökning med 8 procent jämfört med samma period föregående år. Den organiska tillväxten uppgick till 12 procent, medan valutaeffekten var negativ med 4 procent, enligt bolaget i ett pressmeddelande.
Justerad EBITA steg till 144 miljoner kronor (141), en ökning med 3 procent. Kassaflödet från den löpande verksamheten förbättrades markant och uppgick till 44 miljoner kronor, jämfört med -49 miljoner kronor under motsvarande period föregående år. Resultatet efter skatt minskade dock till 5 miljoner kronor (32), och resultat per aktie före och efter utspädning blev 0,01 kronor (0,07).
För det första halvåret 2025 uppgick nettoomsättningen till 3 886 miljoner kronor (3 668), en ökning med 6 procent. Det justerade EBITA-resultatet steg till 277 miljoner kronor (268). Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade till 114 miljoner kronor (11), trots återbetalning av skatteanstånd om -45 miljoner kronor.
Under kvartalet hölls årsstämma där samtliga styrelseledamöter omvaldes. Efter kvartalets utgång har Humble Group utökat sin kreditfacilitet med 300 miljoner kronor och förlängt förfallodatumet till 2027, vilket ger bolaget ökad finansiell flexibilitet.
Bolaget rapporterar särskilt stark tillväxt inom segmenten Future Snacking och Nordic Distribution, samt en positiv utveckling på de nordiska marknaderna och i USA. Samtidigt har verksamheterna i Storbritannien och Sustainable Care-segmentet påverkats negativt av marknadsspecifika utmaningar och en cyberincident.
Humble Groups vd Simon Petrén kommenterar kvartalet:
– Andra kvartalets organiska tillväxt uppgick till 12 procent drivet av hög tillväxt inom Future Snacking och Nordic Distribution, som till viss del hade en positiv effekt av den sena påsken. Vi har fortsatt att öka sälj- och marknadsinvesteringar för internationell expansion, vilket resulterat i stark utveckling för övriga nordiska marknader och USA där båda växte med 41 procent, uppger bolaget i pressmeddelandet.
Framöver ser Humble Group fortsatt hög efterfrågan inom konfektyr och sportnutrition samt möjligheter till ytterligare tillväxt och lönsamhet genom investeringar och effektiviseringar.
Denna artikel har skrivits med stöd av AI.