PostNord redovisar ett förbättrat resultat för andra kvartalet 2025, trots minskad omsättning. Enligt bolagets kvartalsrapport ökade paketvolymerna med 11 procent samtidigt som rörelseresultatet vände till vinst, drivet av stark utveckling inom paketaffären och fortsatta kostnadsbesparingar.
Nettoomsättningen för perioden april–juni 2025 uppgick till 8 843 miljoner kronor, vilket är en minskning med 8 procent jämfört med samma period föregående år. Paketvolymerna steg dock med 11 procent, medan brevvolymerna fortsatte att minska med 18 procent. Rörelseresultatet (EBIT) landade på 262 miljoner kronor, att jämföra med –463 miljoner kronor samma kvartal 2024. Den justerade rörelsemarginalen förbättrades till 3,3 procent.
För första halvåret 2025 blev nettoomsättningen 17 848 miljoner kronor, en minskning med 6 procent. Paketvolymerna ökade med 10 procent och rörelseresultatet steg till 451 miljoner kronor, enligt PostNords pressmeddelande.
Bolaget lyfter fram att förbättringen främst beror på en stark utveckling inom business-to-consumer-segmentet samt pågående effektiviseringsprogram.
– Det är glädjande att se hur våra förbättringsinitiativ ger tydliga resultat, helt i linje med plan. Vi har kombinerat ett fokuserat kostnadsarbete med fortsatta investeringar i vårt kunderbjudande – särskilt inom paketaffären, där marknaden fortsatt visar attraktiv tillväxt, säger Annemarie Gardshol, koncernchef och vd PostNord, i pressmeddelandet.
Under kvartalet emitterade PostNord även en grön obligation om 750 miljoner kronor och antog ett nytt klimatmål om nettonollutsläpp i värdekedjan till 2040. Samtidigt har PostNord Strålfors slutfört förvärvet av 21grams och bolaget har tilldelats kreditbetyget A av Nordic Credit Rating.
Analytiker bedömer att PostNords satsning på paket och fortsatt kostnadskontroll stärker bolagets konkurrenskraft, särskilt i takt med att brevvolymerna fortsätter att minska. Förändringar i regelverket och nya klimatmål kan också påverka bolagets framtida utveckling.
Denna artikel har skrivits med stöd av AI.