PostNords paketaffär lyfter resultatet – starkt andra kvartal 2025

Sverige

PostNord redovisar en tydlig resultatförbättring för perioden april–juni 2025, trots minskad omsättning. Paketvolymerna ökade med 11 procent, medan brevvolymerna fortsatte att falla. Rörelseresultatet (EBIT) steg till 262 miljoner kronor, jämfört med –463 miljoner kronor samma period i fjol, enligt bolagets pressmeddelande.

Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 8 843 miljoner kronor, vilket är en minskning med 8 procent i fast valuta för jämförbara enheter. Trots detta ökade det justerade rörelseresultatet till 291 miljoner kronor, motsvarande en justerad rörelsemarginal på 3,3 procent (2,1).

För det första halvåret 2025 landade nettoomsättningen på 17 848 miljoner kronor, en minskning med 6 procent. Paketvolymerna ökade med 10 procent, medan brevvolymerna minskade med 16 procent. Det justerade rörelseresultatet för halvåret uppgick till 566 miljoner kronor (359).

Bolaget lyfter fram att förbättringarna främst beror på en stark utveckling inom paketaffären, särskilt inom business-to-consumer-segmentet, samt pågående kostnadsbesparingar.

– Det är glädjande att se hur våra förbättringsinitiativ ger tydliga resultat, helt i linje med plan. Vi har kombinerat ett fokuserat kostnadsarbete med fortsatta investeringar i vårt kunderbjudande – särskilt inom paketaffären, där marknaden fortsatt visar attraktiv tillväxt, säger Annemarie Gardshol, koncernchef och vd PostNord, i pressmeddelandet.

Under kvartalet har PostNord även antagit ett nytt klimatmål om nettonollutsläpp i värdekedjan till 2040 och emitterat en grön obligation om 750 miljoner kronor. Dessutom har dotterbolaget Strålfors slutfört förvärvet av 21grams efter godkännande från Konkurrensverket.

Analytiker bedömer att PostNords omställning mot paketleveranser och fortsatt effektivisering kan stärka bolagets konkurrenskraft och lönsamhet framöver, medan den minskande brevverksamheten fortsatt utgör en utmaning.


Denna artikel har skrivits med stöd av AI.