Spelstudion Pugstorm, med säte i Linköping, redovisar ett starkt bokslut för 2024. Omsättningen landade på 76 miljoner kronor och vinsten efter skatt översteg 30 miljoner kronor, enligt ett pressmeddelande från East Sweden Game. Det innebär nästan en fördubbling jämfört med föregående år.
Bakom de imponerande siffrorna står det hyllade spelet Core Keeper, ett äventyrs- och överlevnadsspel som blivit en global försäljningssuccé. Under hösten 2024 passerade spelet tre miljoner sålda exemplar, och enligt bolaget siktar man nu mot fyra miljoner. Core Keeper har dessutom placerat sig bland de fem mest sålda spelen på plattformen Steam i Korea.
– Vi gör spel som låter spelare få vara tillsammans någon annanstans en stund. Som portaler till andra världar – där det finns plats för nyfikenhet, lek, kreativitet, äventyr, skapande och kanske också lite stillhet, säger Fredrik Präntare, vd och grundare av Pugstorm, i pressmeddelandet.
Studion har även vuxit kraftigt under året och har nu över 40 anställda i utvecklingsteamet. Nästa stora satsning blir spelet Kyora, som utvecklas tillsammans med den brittiska utgivaren Chucklefish. Kyora bygger på ny teknisk grund och väntas erbjuda spelarna en ny typ av interaktiv upplevelse.
– Pugstorm stärker sin position som förebild och drivkraft i vår region. Det är inspirerande att se hur långsiktigt arbete nu ger konkreta resultat, säger Tomas Ahlström, grundare av spelklustret East Sweden Game.
Pugstorm grundades 2018 och var ett av de första bolagen som växte fram ur Linköpings satsning på spelutveckling. Enligt East Sweden Game har satsningen bidragit till att stärka regionens position inom digital visualisering och spelteknologi.
Denna artikel har skrivits med stöd av AI.