Sinch presenterade på tisdagsmorgonen sin delårsrapport för perioden januari till juni 2025. Under andra kvartalet uppgick nettoomsättningen till 6 616 miljoner kronor, jämfört med 7 041 miljoner kronor samma period föregående år. Den organiska tillväxten var 2 procent, men valutaeffekter minskade omsättningen med 8 procent.
Bruttoresultatet för kvartalet landade på 2 322 miljoner kronor (2 386), motsvarande en organisk ökning om 6 procent. Samtliga regioner och produktkategorier bidrog positivt, men bruttoresultatet påverkades negativt av valutaeffekter på 9 procent.
EBITDA uppgick till 760 miljoner kronor (792), vilket innebär en organisk ökning på 4 procent. Justerad EBITDA var i stort sett oförändrad på 869 miljoner kronor (867), men ökade organiskt med 8 procent. Även här hade valutaeffekter en negativ påverkan om 8 procent.
Resultatet efter skatt för kvartalet uppgick till 25 miljoner kronor, att jämföra med 95 miljoner kronor samma period 2024. Resultat per aktie före och efter utspädning blev 0,03 kronor (0,11).
Fritt kassaflöde minskade till 523 miljoner kronor (903), och fritt kassaflöde per aktie, rullande 12 månader, uppgick till 1,70 kronor (3,05). Nettoskulden i förhållande till justerad EBITDA rullande 12 månader förbättrades till 1,3 (1,7).
För det första halvåret 2025 rapporterade Sinch en nettoomsättning på 13 665 miljoner kronor (13 833), med organisk tillväxt på 3 procent och valutaeffekter som minskade omsättningen med 4 procent. Resultatet efter skatt för halvåret var -23 miljoner kronor (5).
Bland viktiga händelser under kvartalet märks att Jonas Dahlberg tillträtt som ny CFO samt att bolaget inlett återköp av egna aktier efter kvartalets slut. Sinch har även lanserat nya produkter och samarbeten inom kundkommunikation.
Sinch-aktien handlas på Nasdaq Stockholm under kortnamnet SINCH.
Denna artikel har skrivits med stöd av AI.