Home / Sverige / Sinch utsedd till ledare i Gartners Magic Quadrant för CPaaS – tredje året i rad

Sinch utsedd till ledare i Gartners Magic Quadrant för CPaaS – tredje året i rad

Sinch, noterat på Nasdaq Stockholm, har återigen fått utmärkelsen som ledare i Gartners Magic Quadrant™ för Communications Platform as a Service (CPaaS) för 2025. Det är tredje året i rad som det Stockholmsbaserade företaget får erkännandet, vilket enligt bolaget själva bekräftar deras ställning inom intelligent kundkommunikation på global nivå.

Sinch levererar kommunikationslösningar till över 175 000 företag världen över och hanterar årligen cirka 900 miljarder kundinteraktioner. Under det senaste året har Sinch lanserat flera nya funktioner, såsom AI-drivna verktyg för generativ text, känsloanalys och bedrägerifilter, samt en plattform för multikanalsmeddelanden utan kodning. Bolaget har även förbättrat sina RCS-tjänster och utökat integrationer med bland annat Salesforce, Adobe, SAP och HubSpot.

– Vi ser att positionen som ledare för tredje året i rad både är ett erkännande av våra framsteg och en motivation för framtiden, säger Laurinda Pang, vd på Sinch, i ett pressmeddelande. Hon betonar vikten av enhetliga och integrerade plattformar för företag som står inför en allt mer komplex kommunikationsmiljö.

Gartners Magic Quadrant utvärderar leverantörer utifrån deras förmåga att genomföra och fullständigheten i deras vision. Analysen delas in i fyra kategorier: ledare, utmanare, visionärer och nischaktörer. Rapporten fungerar som ett stöd för företag som ska välja rätt CPaaS-leverantör.

Sinch har under de senaste åren mottagit flera utmärkelser inom sitt område, bland annat från Adobe, Omdia och IDC MarketScape. Företaget grundades 2008 och har sedan dess haft en stark tillväxt och lönsamhet.


Denna artikel har skrivits med stöd av AI.

Tagged: