Stora polska detaljhandelskedjor går samman – ansluter till europeisk inköpsjätte

Övriga Europa

De polska detaljhandelsjättarna Grupa Eurocash, Grupa Chorten och Netto avser att bilda en gemensam inköpsallians och ansluta sig till European Marketing Distribution (EMD), Europas ledande inköps- och marknadsföringsgrupp. Det framgår av ett pressmeddelande från news aktuell GmbH.

Den nya alliansen väntas samla omkring 20 000 butiker över hela Polen och ha en samlad årsomsättning på över 12 miljarder euro. Det placerar gruppen som nummer två på den polska detaljhandelsmarknaden, enligt bolagens gemensamma uppgifter.

Genom medlemskapet i EMD får de polska kedjorna tillgång till större inköpsvolymer och effektivare leveranskedjor, vilket enligt pressmeddelandet kan ge betydande besparingar. Dessa besparingar ska i sin tur investeras i att stärka erbjudandet till konsumenterna.

– Vi är mycket glada över att bli medlem i den starka och partnerskapsbaserade EMD-gemenskapen. EMD erbjuder oss många produktkategorier och marknadsföringsverktyg som gör att vi kan accelerera vår kundorienterade tillväxt på den polska marknaden, säger Pawel Surowka, vd för Eurocash, i pressmeddelandet.

Det formella inträdet är villkorat av godkännande från den polska konkurrensmyndigheten och etableringen av det gemensamma bolaget. Om allt går enligt plan kommer samarbetet att inledas 2026.

EMD har sedan tidigare medlemmar i 16 europeiska länder samt i Asien, och representerar en samlad extern detaljhandelsomsättning på cirka 200 miljarder euro. Bland medlemmarna finns bland annat Axfood från Sverige, Superunie från Nederländerna och Euromadi från Spanien.

Analytiker bedömer att det utökade samarbetet kan stärka de polska kedjornas förhandlingsposition gentemot leverantörer och skapa nya möjligheter för både egna varumärken och internationella A-varumärken på den polska marknaden.


Denna artikel har skrivits med stöd av AI.