Tradedoubler ökar intäkterna med 11 procent – starkt andra kvartal 2025

Nasdaq Stockholm Sverige

Tradedoubler rapporterar en intäktsökning på 11 procent till 532 miljoner kronor för andra kvartalet 2025, jämfört med samma period föregående år. Justerat för valutakurseffekter är ökningen 15 procent. Det framgår av bolagets delårsrapport som publicerades på fredagen (Pressmeddelande på Cision).

Bruttoresultatet steg med 9 procent till 118 miljoner kronor, medan bruttomarginalen var 22,2 procent jämfört med 22,5 procent året innan. Rörelsekostnaderna, exklusive avskrivningar, ökade med 3 procent till 97 miljoner kronor.

Bolagets rörelseresultat före avskrivningar och nedskrivningar (EBITDA) uppgick till 20 miljoner kronor, en ökning från 14 miljoner kronor motsvarande kvartal 2024. Justerat för förändringsrelaterade poster var EBITDA 22 miljoner kronor, mot 15 miljoner kronor året innan.

Kassaflödet från den löpande verksamheten förbättrades markant och uppgick till 17 miljoner kronor, jämfört med minus 3 miljoner kronor samma period föregående år. Resultat per aktie, före och efter utspädning, var 0,06 kronor (0,01).

För det första halvåret 2025 summeras intäkterna till 1 064 miljoner kronor, en ökning med 6 procent. Bruttoresultatet steg med 10 procent till 236 miljoner kronor. EBITDA för halvåret uppgick till 45 miljoner kronor (35), och kassaflödet från den löpande verksamheten blev 7 miljoner kronor (-6).

VD Matthias Stadelmeyer kommenterar i rapporten:

– Tradedoubler levererade en stark operativ utveckling under andra kvartalet 2025, med en sund tillväxt i intäkter, bruttovinst och EBITDA. Resultaten återspeglar vårt teams konsekventa genomförande, styrkan i vår diversifierade produktportfölj och effekten av fokuserade strategiska investeringar, uppger han i rapporten.

Bolaget fortsätter att investera i framtida tillväxt, bland annat inom influencer-marknadsföring och expansion på den amerikanska marknaden. Ledningen bedömer att de strategiska satsningarna kommer att påverka den kortsiktiga lönsamheten, men ser fortsatt goda möjligheter till långsiktigt värdeskapande.


Denna artikel har skrivits med stöd av AI.