Viaplay Group stärker kärnverksamheten – förvärvar hela Allente och höjer finansiella mål

Nasdaq Stockholm Sverige

Viaplay Group fortsätter sin transformation med fokus på lönsamhet och värdeskapande under årets andra kvartal. Bolaget rapporterar en nettoomsättning på 4 313 miljoner kronor (4 485 Mkr samma period i fjol) och ett rörelseresultat före intressebolag och jämförelsestörande poster på 84 miljoner kronor, en tydlig förbättring jämfört med -70 miljoner kronor under motsvarande kvartal 2024, enligt bolagets pressmeddelande.

Kärnverksamheten – Norden, Nederländerna och Viaplay Select – stod för 4 160 miljoner kronor i försäljning (4 292 Mkr), med en organisk försäljningstillväxt på -0,1 procent. Rörelseresultatet för kärnverksamheten före intressebolag och jämförelsestörande poster förbättrades till 89 miljoner kronor (-72 Mkr).

Periodens resultat landade på -49 miljoner kronor, vilket är en förbättring från -120 miljoner kronor förra året. Fritt kassaflöde ökade till 823 miljoner kronor (627 Mkr) och den finansiella nettoskulden uppgick till 787 miljoner kronor.

En av kvartalets största nyheter är att Viaplay Group nu förvärvar Telenors 50-procentiga andel i Allente Group. Affären, som kräver myndighetsgodkännande, innebär att Viaplay blir ensam ägare till bolaget och stärker därmed sitt erbjudande på den nordiska marknaden.

I samband med förvärvet justerar Viaplay Group sina finansiella mål för 2025. Proforma nettoomsättning för kärnverksamheten väntas nu landa på 21,0–22,0 miljarder kronor, med ett proforma EBITDA på 0,8–1,1 miljarder kronor. Det operativa fria kassaflödet för koncernen väntas uppgå till 0,5–0,75 miljarder kronor.

Bolaget siktar även på en tvåsiffrig EBITDA-marginal för kärnverksamheten till 2028, samt gradvis ökande operativt fritt kassaflöde år för år.

Viaplay Groups vd Jørgen Madsen Lindemann kommenterar att förvärvet av Allente markerar en viktig milstolpe och möjliggör ett starkare kunderbjudande och nya tillväxtmöjligheter.

Under kvartalet har sportinnehåll som Formel 1 och Premier League fortsatt driva tittarengagemang, och den nya linjära tv-kanalen Viaplay Sports lanserades i Sverige. Samtidigt har bolaget avslutat sin direkt-till-konsument-verksamhet i Polen för att fokusera på kärnmarknaderna.

Viaplay Group är noterat på Nasdaq Stockholm (VPLAY B).


Denna artikel har skrivits med stöd av AI.