Volvo Cars redovisar ett rörelseresultat (EBIT) på -10,0 miljarder kronor för andra kvartalet 2025, jämfört med 8,0 miljarder kronor samma period föregående år. Omsättningen minskade till 93,5 miljarder kronor från 101,5 miljarder kronor för Q2 2024, enligt bolagets pressmeddelande.
Resultatet tyngdes av jämförelsestörande poster på totalt 12,9 miljarder kronor, därav en nedskrivning på 11,4 miljarder kronor relaterad till elbilsplattformarna EX90 och ES90 samt omstruktureringskostnader på 1,4 miljarder kronor kopplade till minskningen av 3 000 tjänster globalt. Exklusive dessa poster uppgick rörelseresultatet till 2,9 miljarder kronor och EBIT-marginalen till 3,1 procent.
Bolaget sålde 181 600 bilar under kvartalet, en minskning med 12 procent jämfört med Q2 2024. Andelen elektrifierade bilar sjönk till 44 procent (48 procent), varav helt eldrivna bilar stod för 21 procent (26 procent).
– Marknaden fortsatte att vara utmanande även i Q2, säger Håkan Samuelsson, koncernchef och VD på Volvo Cars, i pressmeddelandet.
– Efterfrågan är fortsatt pressad av rådande makroekonomiska förhållanden, tullrelaterad osäkerhet och hårdare konkurrens, men våra åtgärder för att vända detta börjar ge resultat.
Volvo Cars turnaroundprogram på 18 miljarder kronor, som lanserades tidigare i år, fortskrider enligt plan. Programmet fokuserar på lönsamhet, elektrifiering och regionalisering. Kostnadsbesparingar, minskad investeringstakt och effektiviseringar har redan börjat ge effekt, enligt bolaget.
Framåt planerar Volvo Cars att stärka sitt elektrifierade utbud, bland annat genom lanseringen av nya modeller som EX60 och XC70 samt lokal produktion av SUV:en XC60 i USA för att minska effekten av importtullar.
Bolaget bedömer att 2025 fortsatt blir ett utmanande år, men att turnaroundplanen ska bidra till förbättrad lönsamhet och stärkt marknadsposition när efterfrågan på elbilar ökar.
Denna artikel har skrivits med stöd av AI.